Op 16 februari organiseerde X-Care, in samenwerking met mediapartner ZorgAnders en met Trefpunt Zorg als communicatiepartner, onder de uitdagende titel ‘Durf te schitteren’ een informatiesessie voor zorgorganisaties over het belang van een sterk imago (’employer branding’). Honderd deelnemers – onder wie heel wat partners van Trefpunt Zorg – lieten zich door die strijdkreet aansporen om in Gent tips te komen sprokkelen.

Marc Verpoort, HR-directeur van AZ Groeninge, bewees aan de hand van het eigen praktijkvoorbeeld in het ziekenhuis dat marketing echt niet veel hoeft te kosten: mits de juiste logica kan men met beperkte middelen veel bereiken. Was van imagebuilding 10 jaar geleden nog helemaal geen sprake, dan heeft men nu intern, met als slogan ‘Kom het beleven in AZ Groeninge’, een zeer wervende campagne gerealiseerd. Bouwstenen: getuigenissen van eigen medewerkers – bij uitstek toch dé ambassadeurs van elke organisatie – en een enorm geloof in sociale media, o.a. Facebook. AZ Groeninge mocht voor al deze inspanningen de prijs voor de beste bedrijfsfilm in de wacht slepen.

Nicholas Lataire, hoofdredacteur VTM Nieuws, onderrichtte hoe men zich als zorgorganisatie goed in de kijker kan werken en op welke manier men zijn boodschap moet verpakken opdat die in het nieuws en in de media wordt opgepikt. Zorgen voor een eigen kanaal is van groot belang, luidde in essentie zijn boodschap.

Michael Van Buggenhout, hoofdredacteur ZorgAnders, illustreerde aan de hand van een concreet voorbeeld wat de vorige spreker aangaf. Met ZorgAndersTV heeft de organisatie een eigen kanaal wat toelaat op locatie te gaan filmen en de reportages vervolgens aan zorgorganisaties aan te leveren. Ook deze gastspreker wees op het belang van sociale media zoals LinkedIn en Facebook.

Herman Konings, consumentenpsycholoog, had het over de toekomst van de intuïtieve technologieën – technologieën die ons gedrag bestuderen – en wees er tevens op dat elke generatie haar eigen noden en behoeften heeft, wat voor elk dus een eigen benadering en aanpak vergt. ‘Technology will never replace love’ liet hij echter niet na te benadrukken: de warmte van de zorg zal altijd onmisbaar zijn.

Meer dan voldoende informatie om tijdens de aansluitende netwerkdrink onderling van gedachten te wisselen en af te wegen welke voor de eigen organisatie de beste strategie is voor het bouwen aan een sterk imago.

Bekijk hier het filmpje van deze boeiende dag!

Deel dit nieuwsbericht: twitterlinkedin